Regler inom kollektivtrafiken

* Respektera din sätesgranne! Det är absolut inte okej med människor som brer ut sig och sina saker över personen som sitter brevid denne - speciellt om offret sitter längst in. Jag kan ge ett exempel i från verkliga livet: Jag gillar inte 176/7:an och undviker den till varje pris men i bland så måste man göra vissa saker och i måndags så var jag helt enkelt tvungen att ta den för att komma hem. Då sätter jag mig på ett säte längst in mot fönstret, på min favoritplats - ni vet den precis vid dragspelet (extra benrum), och brevid mig sätter sig en kille. I t-shirt, jag har också tisha och redan nu känner jag att regel två kommer brytas. Han är lite "kraftig" och jag, som verkligen inte vill ha kroppskontakt, pressar mig mot rutan - låtsas som att man bok är skitintressant och vänder nästan hela mig mot rutan. Då tar min granne, blä-i-gul-tröja kan vi kalla honom, fram någon jävla träkloss med spikar i och börjar typ påta eller något. Då måste han ju givetvis sätta ut armbågarna så att jag får ännu mindre plats. Jag kan ju inte säga till honom: "Ursäkta men du är ett påfrestande moment i min vardag!"

* Hud-mot-hud-kontakt är absolut förbjuden! Usch, usch, usch, usch. Ni vet blä-i-gul-tröja? Han hade tisha, jag hade tisha.. Kontakt - fräsch arm mot floppy, fräknigt häng (ja, jag är den fräscha). INTE OKEJ - där av fönsterpressandet. Speciellt inte under den varmare säsongen av året. Det är äckligt, och det måste vara ohygieniskt - sjukdomar? Typ eksem och sånt måste ju frodas. Vinterjacka mot vinterjacka är däremot helt ok!

* Planera dina dusch-, rök- och parfymeringsvanor efter kollektivtrafiksplanerna! Det är heller inte okej att stinka, inte alls. Varken på grund av att man inte duschat, precis rökt eller överparfymerat sig själv innan man stiger på bussen. Speciellt om det inte finns några öppna fönster eller om det är en gammal buss utan AC.

* Sänk volymen, ingen är intresserad av ditt privat liv! Här kan jag återigen berätta en historia från verkliga livet: Jag sitter på tunnelbanan på väg in mot stan - klockan är cirka 21:00 och snett över gången sitter en kvinna i 30årsåldern. Under min 20minutersresa med henne gör hon två samtal, jag får reda på att hon har en självmordsbenägen dotter som bloggar om sitt liv och att hon har koll på sin dotter genom den. Dottern hade en obesvarad kärlek som hade påverkat hennes humör och att mamman var ensamstående hjälpte tydligen inte - exmannens nya flickvän var inte särskilt trevlig! De hade bjudit med dottern på en resa men eftersom att det skulle vara konstig så hade hon oartigt avböjt. Mamman själv var på väg till spyan för att hennes salong var med och sponsrade Fröken Sverige och en salsakväll de hade någon annanstans - hon skulle på en "tjejkväll helt enkelt"! Ni ser ju själva hur mycket jag vet, detta bara på grund av att jag inte hade med mig min ipod. Så håll nere volymen eller smsa.

Sen kan du tänka på att ingen tycker om att du spelar ett östeuropeiskt instrument för småslantar på tunnelbanan .

Kommentarer
Postat av: mom

Så sant! Ännu värre när man sitter på en tuk-tuk-liknande buss (större än tuk-tuk men man sitter på en lång längsgående bänk efter bussens längd.) och det är 30 grader!

2009-07-09 @ 08:15:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback